مجله بوک کند

مقایسه آیلتس و تافل + نحوه شرکت در آزمون‌ها

خرید کتاب تافل ـ بوک کند

اگر شما هم از جمله افرادی باشید که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارید و برای اخذ ویزای کاری یا تحصیلی تلاش می‌کنید، بدون شک این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته است که آزمون آیلتس مناسب است یا تافل و باید در کدام یک از آن‌ها شرکت کنید؟ فرق تافل و آیلتس در چیست؟ کدام یک از آزمون‌های تافل یا آیلتس برای مهاجرت لازم است؟ پاسخ به این سوال‌ها جز با مقایسه آیلتس و تافل امکان‌پذیر نیست. پس در این مقاله با معرفی هر یک از آزمون‌ها، تفاوت آزمون آیلتس و تافل را بررسی خواهیم کرد تا به‌صورت دقیق‌تر متوجه شوید که کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است و باید برای کدامیک از آن‌ها برنامه‌ریزی و مطالعه کنید.

آزمون تافل و آیلتس چیست؟

پیش از بررسی تفاوت آیلتس و تافل و مقایسه آن‌ها، ابتدا باید با این آزمون‌ها به‌صورت اجمالی آشنا شویم و در مورد کاربرد آن‌ها اطلاع پیدا کنیم تا متوجه شویم آیلتس معتبر تر است یا تافل؟

تافل چیست؟

آزمون تافل به عنوان یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی از جمله آزمون‌های معتبر و با سابقه است که برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی زبان آموزانی‌ست که زبان مادری آن‌ها سایر زبان‌های زنده دنیاست. تافل در واقع مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است که به آزمون زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجه ترجمه می‌شود. 

در این آزمون چهار مهارت اصلی یعنی speaking، listening، writing و reading مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای هر یک از این مهارت‌های سوالات جداگانه‌ای طراحی می‌شود که با شرکت در آن و پاسخ به سوالات باید حد نصاب هر یک از مهارت‌ها را کسب کنید و جمع نمرات شما نیز به نصاب تعیین شده برسد.

حداکثر نمره لازم در هر یک از مهارت‌ها ۳۰ است که حداکثر نمره تافل نیز ۱۲۰ خواهد بود.

آزمون تافل بیشتر برای اهداف علمی و دانشگاهی و گرفتن ویزای تحصیلی کاربرد دارد و بیشتر دانشگاه‌ها، نمره ۹۰ تا ۱۰۰ را برای پذیرش معتبر می‌دانند.

مدت برگزاری آن نیز حدود ۴ ساعت است و نتایج آن تا دو سال اعتبار دارد. پس از انقضای این مدت اگر قصد استفاده از مدرک خود را داشته باشید باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

انواع تافل

آزمون تافل به دو صورت برگزار می‌شود که با توجه به شرایط خود می‌توانید در هر یک از آن‌ها شرکت کنید. آزمون TOEFL IBT به صورت‌ آنلاین برگزار می‌شود و آزمون PBTTOEFL نیز به‌صورت حضوری و به روش سنتی است. البته این آزمون به‌طور کلی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود ولی در مناطقی که امکان برگزاری آزمون آنلاین وجود ندارد، از آزمون IBT TOEFL استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون تافل مقاله صفر تا صد آزمون تافل و هرآنچه که از تافل باید بدانید را از دست ندهید.

آیلتس چیست؟

یکی دیگر از آزمون‌های کاربردی زبان انگلیسی برای افراد غیرانگلیسی زبان که قصد مهاجرت دارند، آزمون آیلتس است. در این تست مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به دلیل اعتبار بالایی که دارد تقریبا در تمامی کشورهای انگلیسی زبان یا کشورهایی که زبان دوم آن‌ها انگلیسی است برای پذیرش دانشجو یا نیروی کار به رسمیت شناخته شده است.

در این آزمون هر یک از مهارت‌های شما با حداکثر نمره ۹ سنجیده می‌شود و در نهایت نیز مجموع مهارت‌های شما نیز نمره ۹ خواهد بود. البته برای بسیاری از مراکز علمی و شغلی، علاوه‌بر نمره کلی، نمره هر مهارت نیز به‌صورت جداگانه اهمیت دارد. معمولا حدنصاب بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز شغلی برای پذیرش نمره ۶ و ۷ آیلتس است.

این آزمون حدود ۲ ساعت ۴۵ دقیق طول می‌کشد و نتیجه آزمون تا ۲ سال معتبر است و می‌توانید به عنوان یکی از مدارک خود برای نشان دادن سطح زبان در مراکز مختلف از آن استفاده کنید. در عین حال پس از انقضای این مدت اگر قصد استفاده از آن را داشته باشید باید دوباره آزمون دهید.

انواع آیلتس

آزمون آیلتس با توجه به هدف شما به دو صورت برگزار می‌شد که شامل آیلتس عمومی و آکادمیک است. با این توصیف اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی و دانشجویی داشته باشید، آیلتس آکادمیک برای شما کاربردی است. در عین حال اگر برای اهداف دیگر مثل ویزای شغلی یا سفر اقدام می‌کنید، آیلتس عمومی (general) مناسب‌تر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون آیلتس مقاله صفر تا صد آزمون IELTS و هرآنچه که باید بدانید را از دست ندهید.

تفاوت آیلتس و تافل چیست؟

با آشنایی کلی که از این دو آزمون پیدا کردیم، می‌توانیم تفاوت بین آیلتس و تافل را ساده‌تر بررسی کنیم. در واقع هر دو آزمون، معیاری برای سنجش سطح زبان انگلیسی افرادی هستند که زبان مادری آن‌ها غیرانگلیسی است. اما با توجه به اینکه هر آزمون توسط یک نهاد مجزا برگزار می‌شود و اهداف آن‌ها با هم متفاوت است، تفاوت های آیلتس و تافل را می‌توان در موارد مختلفی دانست که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خرید کتاب تافل (TOEFL)ـ بوک کند

تفاوت مدرک زبان تافل و آیلتس چیست؟

در مقایسه آیلتس و تافل باید به اعتبار مدرک‌های آن‌ها اشاره کرد. با این توضیح که در برخی از کشورها، یکی از آزمون‌ها اعتبار بیشتری از دیگری دارد و در نتیجه اگر بخواهید ویزای کاری یا تحصیلی آنجا را دریافت کنید، باید مدرک مورد نیاز آن کشور را داشته باشید. معمولا مدرک زبان آیلتس برای کشورهایی مثل استرالیا، کانادا، انگلیس و سایر از کشورهای اروپایی اعتبار بالایی دارد. در عین حال مدرک تافل در آمریکا بیشتر به رسمیت شناخته می‌شود و مبنای برگزاری آزمون نیز بر اساس لهجه آمریکایی است. در این راستا شما می‌توانید با وارد کردن نمره و انتخاب مقطع تحصیلی و کشور مورد نظر، به لیستی از دانشگاه‌ها و مراکزی که این آزمون و حدنصاب شما را به رسمیت می‌شناسند، دسترسی داشته باشید. پس به‌طور کلی نمی‌توان گفت تافل بهتر است یا آیلتس  بلکه باید موارد مختلفی را برای پاسخ به این سوال بررسی کرد.

تفاوت در هدف شما

دیگر تفاوت مدرک آیلتس و تافل را می‌توان در هدف شما دانست. معمولا جهت اخذ ویزای تحصیلی برای برخی از کشورها مدرک تافل یا آیلتس آکادمیک اعتبار دارد. اما اگر قصد اخذ ویزای کاری داشته باشید، آیلتس جنرال مناسب است. با این توصیف می‌توان گفت آزمون تافل به دلیل فضای آکادمیک بیشتر برای دانشجویانی مناسب است که می‌خواهند در مقطع دکترا یا فوق‌ لیسانس در دانشگاه‌ها به ویژه در آمریکا تحصیل کنند. البته اینکه کدام آزمون برای شما مناسب است، به دانشگاه یا مرکز علمی که درخواست پذیرش می‌دهید، بستگی دارد که نتیجه کدام آزمون را معیار ارزیابی قرار دهند. در بسیاری از دانشگاه نیز هر دو آزمون پذیرفته شده است. برای مثال ممکن است یک دانشگاه برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد اعلام کند که نمره آیلتس ۷ یا نمره تافل ۹۰ را می‌پذیرد.

فرق آیلتس و تافل در مهارت‌های مختلف

نحوه طراحی سوالات در هر دو آزمون نیز با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در بخش Listening، تافل از موضوعات آکادمیکی که در فضای دانشگاهی برگزار می‌شود. تافل iBT با لهجه آمریکایی برگزار می‌شود و شما در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید به ۳۴ تا ۵۱ سوال پاسخ دهید. موضوعات لیسنینگ تافل iBT در مورد مباحث علوم پایه، هنر، ستاره شناسی، فیزیک و غیره است که نمره آن نیز از ۰ تا ۳۰ محاسبه می‌شود.

فرق تافل و آیلتس در Reading نیز این است که آزمون تافل از متن‌های  کتاب‌ها، مقالات و متون دانشگاهی استفاده می‌کند ولی در آیلتس این موضوعات عمومی‌تر است.

تفاوت‌ تافل و آیلتس در مهارت Writing نیز به این صورت است که در تافل موضوعات معمولا در زمینه هنر، علوم پایه، علوم اجتماعی، علوم طبیعی هستند ولی در آزمون تافل موضوعات عمومی و روزمره مثل آلودگی هوا، شخصیت، مقایسه بین دو موضوع کلی است.

فرق بین آیلتس و تافل در speaking را نیز می‌توان این گونه بیان کرد که در آیلتس موضوعات انتخاب شده به مکالمات روزمره بسیار نزدیک است اما در تافل این مکالمات بیشتر در مورد موضوعاتی است که در دانشجویان در محیط آکادمیک با آن مواجه هستند.

خرید کتاب تافل ـ بوک کند

فرق آیلتس و تافل در هزینه

در مقایسه آیلتس و تافل، هزینه را نیز می‌توان در نظر گرفت. البته این اختلاف بسیار کم است و به موارد مختلفی بستگی دارد. با این توضیح که زمان ثبت نام شما، کشور مبدا که از آنجا ثبت نام می‌کنید، تغییر تاریخ یا انصراف از آزمون باعث می‌شود که این هزینه متغیر باشد. به‌طور کلی هزینه آزمون تافل حدودا ۲۰۰ دلار و هزینه آزمون آیلتس حدودا ۲۵۰ دلار است.

تفاوت آیلتس و تافل در نتایج

در مقایسه نمره آیلتس و تافل باید گفت که این دو آزمون هیچ شباهتی به یکدیگر نداشته و معیار ارزیابی آن‌ها به‌طور کامل متفاوت است که اگر جدول مقایسه نمره آیلتس و تافل را بررسی کنید متوجه تفاوت‌های آن خواهید شد. در بخش اول باید گفت که این آزمون‌ها در مدت زمان برگزاری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. با این توضیح که آزمون تافل در مدت ۴ ساعت و آزمون آیلتس در مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه برگزار می‌شود. 

نتایج آن‌ها نیز تفاوت اساسی دیگر دو آزمون است. نحوه ارزیابی تافل از ۰ تا ۱۲۰ است. به این صورت که نمره هر یک از مهارت‌ها از ۰ تا ۳۰ است که مجموع حداکثر نمره تمامی مهارت‌ها ۱۲۰ خواهد شد.  البته در کارنامه شما علاوه‌بر مجموع نمرات، نمره هر مهارت نیز درج می‌شود.

اما در آزمون آیلتس نمره شما از ۰ تا ۹ محاسبه می‌شود. در هر مهارت نیز حداکثر نمره‌ای که کسب می‌کنید ۹ خواهد بود که در نهایت میانگینی از تمامی نمره‌های کسب شده شما، محاسبه و از ۰ تا ۹ اعلام می‌شود. در این کارنامه نیز علاوه‌بر نمره کلی، نمره هر مهارت نیز به‌صورت مجزا ذکر می‌شود.

جمع بندی

در پاسخ به این سوال که تفاوت آیلتس و تافل در چیست باید گفت که این دو آزمون برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی طراحی شده‌اند ولی در بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

از جمله تفاوت های آیلتس و تافل می‌توان به نحوه برگزاری آزمون، تفاوت در مدرک، تفاوت در نتایج و تفاوت در سوالات اشاره کرد.

در واقع شما با توجه به هدف مهاجرت خود می‌توانید در هر یک از این آزمون‌ها شرکت کنید. برای مثال آزمون آیلتس بیشتر برای دریافت ویزای کاری و همچنین سفر مناسب است، در حالی که آزمون تافل بیشتر برای مهاجرت تحصیلی کاربرد دارد.

در مجموعه بوک کند می‌توانید تمامی منابع لازم برای آزمون آیلتس یا کتاب‌های تافل را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =