مجله بوک کند

آزمون ماک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون آیلتس به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی، آزمون چندان ساده‌ای نیست و باید با آمادگی کامل در آن شرکت کنید. در عین حال تجربه کردن این آزمون به شما کمک می‌کند تا در صورت عدم کسب حدنصاب لازم، بتوانید با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید. این در حالی است که قیمت بالای آزمون‌های آیلتس و مشکلات شرکت کردن در آن، امکان تجربه یک یا چند باره را برای رسیدن به نتیجه دلخواه به شما نمی‌دهد. یک راهکار جایگزین آزمون ماک آیلتس است که در واقع همان آزمون شبیه‌سازی شده آیلتس است که با پرداخت هزینه کمتر می‌توانید در آن شرکت کنید. در این مقاله با بررسی کامل اینکه آزمون ماک آیلتس چیست؟ به این سوالات پاسخ می‌دهیم که چگونه می‌توان در این آزمون شرکت کرد و نحوه ارزیابی به چه صورت و هزینه آن چقدر است؟

آزمون ماک آیلتس چیست؟

در یک توضیح ساده می‌توان گفت آزمون ماک آیلتس، یک آزمون شبیه‌سازی شده یا به عبارت دیگر آزمون آزمایشی آیلتس است که در همان سطح و با همان سوالات و نحوه ارزیابی برگزار می‌شود اما با توجه به آزمایشی بودن، مدرک آن اعتباری ندارد و صرفا برای ارزیابی سطح زبان شماست.

با این توضیح که قبل از شرکت در آزمون آیلتس اصلی ممکن است بخواهید با فضای آن و نوع سوالات آشنا شوید یا حتی اگر به این مسئله فکر می‌کنید که شرکت در آزمون برای اولین بار ممکن است باعث اضطراب شما شود، با یک آزمون دقیقا با شرایط مشابه آزمون آیلتس می‌توانید این چالش‌ها را به‌خوبی حل کنید. 

پس آیلتس ماک چیست؟ دقیقا همین آزمون مشابه‌سازی شده که بدون مشکلاتی مانند اضطراب زیاد ناشی از شرکت در آزمون یا پرداخت هزینه‌های بالا، این امکان را به شما می‌دهد که یک یا چند بار در این آزمون شرکت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون آیلتس مقاله صفر تا صد آزمون IELTS و هرآنچه که باید بدانید را از دست ندهید.

انواع ماک آیلتس

آیلتس در نوع آیلتس آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود که هدف از شرکت در هر یک از آن‌ها متفاوت است و از سوی دیگر مدارک آن‌ها هم کاربردهای مجزایی دارد. در نتیجه آزمون ماک نیز نمی‌تواند به‌گونه‌ای باشد که در یک آزمون هر دو نوع را پوشش دهد. پس آزمون‌های ماک آیلتس هم بنا بر آزمون آیلتس اصلی شامل دو نوع زیر هستند.

  • آزمون ماک آیلتس جنرال
  • آزمون ماک آیلتس آکادمیک

بدیهی است که هر یک از آن‌ها، دقیقا آزمون اصلی را شبیه‌سازی می‌کند و بر اساس آن قصد شرکت در هر آزمونی را که دارید، می‌توانید در آن شرکت کنید.

نحوه برگزاری و ارزیابی آزمون ماک آیلتس

در هر کشور آموزشگاه‌های مختلفی مجوز برگزاری این آزمون را دارند که برای شرکت در آزمون ماک آیلتس می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام کنید. این آزمون‌ها در شرایطی کاملا جدی برگزار می‌شوند و هیچ تفاوتی با آزمون اصلی ندارد. 

یعنی شما در چهار مهارت اصلی speaking، listening، writing و reading باید به سوالات آزمون پاسخ دهید که نحوه ارزیابی آن نیز از نمره ۰ تا ۹ برای هر مهارت و یک نمره کلی به‌عنوان میانگین بر اساس همین نمره ۰ تا ۹ است.

برای کسب نمره writing بالا مقاله راهنمای جامع نوشتن رایتینگ تسک ۱ آیلتس جنرال بسیار کمک کننده است.

یکی از مواردی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید، نمره هر یک از مهارت‌ها به‌صورت مجزا است که با بررسی آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که در کدام بخش باید مهارت خود را بهبود دهید.

زمان اعلام نتیجه نیز به آموزشگاهی که آزمون را برگزار کرده بستگی دارد که بنا بر هر مرکز متفاوت خواهد بود و هنگام ثبت نام به شما اعلام می‌شود. معمولا این مدت از یک روز تا یک هفته متغیر است.

برگزاری آزمون در مهارت‌های مختلف

آزمون آیلتس در دو بخش برگزار می‌شود که شامل دو روز متفاوت است. یعنی شما مهارت‌های reading و writing و listening را در یک روز و speaking را در روز دیگر پاسخ می‌دهید.

در آزمون ماک نیز این قاعده وجود دارد، با این تفاوت که در بسیاری از مراکز برای speaking ‌نیازی به یک روز جداگانه نخواهید داشت و می‌توانید همان روز به سوالات speaking پاسخ دهید. به همین منظور در روز ثبت‌نام باید روز و ساعت آزمون شفاهی خود را تعیین کنید که این بخش حدود ۱۱ الی ۱۴ دقیقه زمان می‌برد.

مزایا آزمون ماک آیلتس چیست؟

این آزمون شبیه‌سازی شده مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با توجه به شرایط خود می‌توانید در آن شرکت کنید.

  • هزینه بسیار کمتر از آزمون IELTS
  • امکان شرکت چند باره در آزمون بدون محدودیت
  • آشنایی با نقاط ضعف برای بهبود هر مهارت
  • رفع اضطراب برای شرکت در آزمون اصلی
  • ایجاد آمادگی کامل و آشنایی با آزمون آیلتس با وجود محیط شبیه‌سازی شده واقعی
  • دقت و اعتبار بالا در طراحی سوالات و ارزیابی و نمره‌دهی
  • داشتن ساختاری مشابه با آزمون آیلتس اصلی
  • افزایش شانس قبولی در آزمون آیلتس اصلی

هزینه آزمون ماک آیلتس

این آزمون از سوی مراکز مختلف که دارای تاییدیه و مجوز برگزاری هستند، انجام می‌شود. در عین حال همه این مراکز ملزم به رعایت استانداردهای تعیین شده هستند. اما با توجه به شهر و کشور برگزار کننده، میزان نزدیک بودن سوالات ماک به آزمون اصلی، نحوه و زمان ارزیابی و اعلام نتیجه و سایر شرایط هزینه آن متفاوت خواهد بود.

ضمن اینکه در برخی از مراکز مثل مراکزی کنسولگری بریتانیا، وب‌سایت رسمی IELTS، همچنین مراکز تحت نظارت مستقیم موسسه IDP این آزمون را به‌صورت رایگان برگزار می‌کنند.

اما در هر صورت در مراکزی که با پرداخت هزینه در آزمون شرکت می‌کنید نیز آزمون ماک هزینه بسیار کمتری از آزمون اصلی دارد.

جمع‌بندی

اگر برای آزمون آیلتس مشغول خواندن منابع مختلف زبان انگلیسی هستید حتما این سوال در ذهن شما هم مطرح شده که آزمون ماک آیلتس چیست؟ و چه تفاوتی با آزمون آیلتس اصلی دارد؟

این آزمون در واقع یک آزمون شبیه‌سازی شده از آیلتس است که با همان ساختار و نحوه ارزیابی و البته جدیت برگزار می‌شود. یعنی شما در یک فضای واقعی در همان مدت زمان به سوالات مهارت‌های مختلف شامل speaking، listening، writing و reading پاسخ می‌دهید.

این آزمون با هزینه بسیار کمتری از آزمون اصلی برگزار می‌شود که شما را برای شرکت در آزمون اصلی آماده می‌کند همچنین با اطلاع از نقاط ضعف خود می‌توانید برای آزمون اصلی بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای حاضر شوید.

اما پیش از هر آزمونی مطالعه منابع معتبر به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری را کسب کنید. در بوک کند می‌توانید تمامی منابع لازم برای آزمون آیلتس را بصورت آنلاین سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =