مجله بوک کند

آیلتس لایف اسکیلز چیست و مدرک آن چه کاربردی دارد؟

شاید شما هم تصور کنید که آزمون آیلتس شامل دو نوع آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال است که با توجه به هدف مهاجرت خود می‌توانید در هر یک از آن‌ها شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنید. این مساله کاملا درست است اما یک نوع آیلتس دیگر وجود دارد که به نام آیلتس لایف اسکیلز شناخته می‌شود. این آزمون گرچه از انواع اصلی آزمون‌های آیلتس نیست ولی برای اهداف مشخصی می‌توان آن را جایگزین آزمون آیلتس کرد. پس در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیلتس لایف اسکیلز چیست و مهم‌تر اینکه مدرک زبان IELTS Life Skills چه کاربردی دارد و چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد؟

آیلتس لایف اسکیلز چیست؟

گاهی شما به هر دلیلی که ممکن است نه تحصیلی باشد و نه شغلی قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را داشته باشید. در این شرایط می‌توانید سطح زبان خود را با مدارکی مثل آیلتس یا تافل نشان دهید. اما گاهی پیچیدگی این آزمون‌ها باعث می‌شود که نتوانید به اهداف خود برسید و نمره لازم را کسب کنید یا زمان کافی برای مطالعه و شرکت در آزمون را نداشته باشید.

به همین منظور کشور انگلستان برای افرادی که قصد مهاجرت به آنجا را دارند یک آزمون جایگزین معرفی کرده که به نام آیلتس لایف اسکیلز شناخته می‌شود. این آزمون فقط در همین کشور اعتبار دارد و از آیلتس جنرال و آکادمیک ساده‌تر است. ضمن اینکه برخلاف آزمون آیلتس تقریباً جدید محسوب شده و با وجود اینکه آیلتس سابقه زیادی دارد، این آزمون از سال ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون

مدرک زبان IELTS Life Skills برای امور مختلفی کاربرد دارد اما با توجه به اینکه نحوه برگزاری این آزمون متفاوت است، نمی‌توانید آن را به جای آیلتس جنرال یا آکادمیک استفاده کنید.

تمرکز آیلتس لایف اسکیلز بر روی دو مهارت speaking و listening است و برخلاف انواع دیگر آیلتس writing و reading ندارد.

موضوعات آن نیز بسیار عمومی و روزمره هستند که شامل خانواده، توصیف ظاهر، مشکلات اجتماعی، سفر و گردشگری، حمل‌ونقل، اوقات فراغت، آموزش، علاقه‌مندی‌ها و غیره است.

در مهارت speaking شما با یک نفر دیگر در سطح خود مکالمه خواهید داشت که بر همین اساس نمره شما تعیین خواهد شد. گاهی نیز علاوه‌بر دو نفر ممتحن نیز در این مکالمه سوالاتی از شما می‌پرسد که باید به آن پاسخ دهید.

برای ارتقا سطح اسپیکینگ خود مقاله ۱۰ روش ساده و کاربردی برای تقویت اسپیکینگ انگلیسی را از دست ندهید.

خرید کتاب IELTS Life Skills_بوک کند

طول مدت آزمون نیز بسیار کوتاه است و با توجه به سطح زبان آموز ۱۶ الی ۲۲ دقیقه زمان می‌برد. پس از اتمام آزمون نیز نتیجه آن یک هفته بعد برای شما ارسال خواهد شد. اعتبار مدرک زبان IELTS Life Skills نیز مانند سایر مدارک زبان برای ۲ سال است.

تفاوت آزمون آیلتس با آیلتس لایف اسکیلز چیست؟

این آزمون‌ها از چند جهت با هم تفاوت‌های اساسی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی است و مدرک آن در بیش از ۱۴۰ کشور جهان معتبر است اما لایف اسکیلز فقط در سفارت انگلیس و در شرایط خاصی برای اخذ ویزا اعتبار دارد.
  • در آیلتس آکادمیک و جنرال مهارت‌های شما در چهار بخش یعنی speaking، listening، reading و writing سنجیده می‌شود اما در لایف اسکیلز تنها اسپیکینگ و لیسنینگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  •  نحوه ارزیابی آیلتس در هر مهارت از ۰ تا ۹ است و در نهایت نیز یک نمره کلی از ۰ تا ۹ به شما اعلام می‌شود اما آیلتس LIFE SKILLS نمره وجود ندارد و سطح زبان شما به صورت A2، A1 یا B1 اعلام می‌شود.
  • آزمون آیلتس در مدت ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه برگزار می‌شود ولی آیلتس LIFE SKILLS در مدت زمان ۱۸ الی ۲۲ دقیقه خواهد بود.
  • آزمون آیلتس به دو شکل کتبی و شفاهی با حضور یک ممتحن برگزار می‌شود اما آیلتس لایف اسکیلز فقط به صورت شفاهی است و علاوه بر ممتحن شرکت کنندگان دیگر هم ممکن است در جلسه آزمون حضور داشته باشند.

 

نحوه ارزیابی آزمون

علاوه‌بر کاربرد و همچنین نحوه برگزاری آزمون‌ها، این دو در نحوه ارزیابی نیز متفاوت هستند. با این توصیف که در آزمون آیلتس مهارت‌های مختلف شما هر کدام از ۰ تا ۹ نمره دارند که در مجموع یک میانگین کلی به عنوان نمره اصلی به شما اعلام خواهد شد که آن نیز از ۰ تا ۹ محاسبه می‌شود.

اما مدرک زبان IELTS Life Skills ارزیابی متفاوتی دارد. به این صورت که در اینجا نمره‌ای برای شما در نظر گرفته نمی‌شود بلکه شما در یکی از سطوح زیر با توجه به مهارت زبان خود و نتیجه آزمون قرار می‌گیرید.

  • سطح A1

افرادی در این سطح قرار می‌گیرند که در سطح پایینی هستند؛ با این توضیح که حدود هزار کلمه انگلیسی و گرامر را در سطح قبل از متوسط می‌دانند. در واقع کسانی که نمره این سطح را می‌گیرند در لول پیش از متوسط (intermediate) قرار دارند. 

خرید کتاب IELTS life skills A1

  • سطح A2

سطح دوم، لول متوسط و بالاتر در نظر گرفته می‌شود. یعنی دانش زبانی به‌صورتی است که حدود ۲ هزار کلمه انگلیسی و گرامر سطح متوسط مثل افعال ناقص را می‌شناسند. یعنی می‌توانند جملات طولانی را بدون اشتباه به کار ببرند.

  • سطح B1

در نهایت بهترین سطح B1 است که بالاترین امتیاز آزمون آیلتس لایف اسکیلز را به خود اختصاص می‌دهد. این افراد بیش از ۳ الی ۴ هزار کلمه بلد هستند و می‌توانند از جملات شرطی نیز استفاده کنند.

خرید کتاب IELTS life skills B1

خرید کتاب آیلتس(IELTS)_ بوک کند

کاربرد آزمون لایف اسکیلز

همان طور که بیان شد مهم‌ترین کاربرد مدرک زبان IELTS Life Skills برای اخذ ویزای انگلستان است. در واقع این کشور به جای آیلتس جنرال در برخی موارد این آزمون را جایگزین کرده است. به‌صورتی که اگر اعضای خانواده شما در این کشور هستند و می‌خواهید در آنجا اقامت کنید نیاز به سطح حداقل A1 را دارید. برای تمدید ویزا نیز سطح A2 لازم است. در نهایت جهت اخذ ویزا برای اقامت دائم در انگلستان یا اخذ شهروندی در بریتانیا (indefinite leave to remain or citizenship) مدرک B1 آیلتس لایف اسکیلز مورد نیاز است.

در حال حاضر این آزمون در ایران نیز برگزار می‌شود که اگر قصد اخذ ویزای انگلستان را دارید، می‌توانید در آن شرکت کنید.

جمع‌بندی

در کنار انواع آزمون آیلتس که شامل جنرال و آکادمیک هستند باید با اینکه آیلتس لایف اسکیلز چیست نیز آشنا باشید. آزمونی که در شرایط خاص جایگزین آیلتس جنرال است و مدرک آن فقط برای اخذ ویزای انگلستان اعتبار دارد.

این آزمون فقط دو مهارت LISTENING و SPEAKING شما را ارزیابی می‌کند و در نتیجه باید مهارت‌های زبانی و مکالمه خود را به خوبی تقویت کنید. نحوه ارزیابی آن نیز بدون نمره و با قرار گرفتن در سه سطح است که با توجه به این اعتبار می‌توانید برای امور مختلف از آن استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که از مدرک زبان IELTS Life Skills نمی‌توانید برای پذیرش کاری یا تحصیلی استفاده کنید. 

در این زمینه برای مطالعه منابع معتبر آزمون می‌توانید تمامی منابع لازم برای آزمون آیلتس را بصورت آنلاین از بوک کند سفارش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یک =