مجله بوک کند

صفر تا صد آزمون تافل و هر آنچه که از تافل باید بدانید!

خرید کتاب تافل(TOEFL)- بوک کند

اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا شرکت در دوره‌های مختلف به زبان انگلیسی را در سایر کشورها دارید بدون شک نام آزمون تافل به گوش شما خورده است. آزمونی که اعتبار زیادی در بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سراسر دنیا دارد و معیار مناسبی برای سنجش مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی شماست. در واقع نمره شما در این آزمون نشان‌دهنده تسلط شما در زبان انگلیسی است. بیشترین کاربرد آزمون تافل برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان است که با در نظر گرفتن حدنصاب مشخصی، شرط اولیه پذیرش در دانشگاه به شمار می‌رود.

در این مقاله هر آنچه باید در مورد آزمون تافل بدانید را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین انواع آزمون تافل، نحوه برگزاری و ارزیابی و کاربرد آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

معرفی آزمون تافل

آزمون TOEFL به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین، استانداردترین و البته معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی است. این امتحان از سوی سازمان (ETS (Educational Testing System برگزار می‌شود.

یکی از دلایل اعتبار این آزمون طراحی استاندارد آن است تا جایی که تا کنون حدود ۳۵ میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند. 

تافل در واقع یکی از آزمون‌های کاربردی برای سنجش تسلط شما در مهارت‌های زبان انگلیسی است. کلمه تافل TOEFL نیز مخفف Test of English as a Foreign Language به معنی آزمون انگلیسی برای غیر انگلیسی زبان‌ها است که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شده است.

این آزمون به عنوان معیاری برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف و همچنین سایر مراکز علمی و آموزشی دنیا به ویژه در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا است. از این‌رو بیشتر دانشجویانی که قصد دارند ویزای تحصیلی دریافت کنند، در این آزمون شرکت می‌کنند.

خرید کتاب TOEFL(تافل) ـ بوک کند

انواع آزمون تافل

آزمون‌های تافل در حال حاضر دو نوع هستند که تفاوت آن‌ها در شیوه برگزاری هر یک است. با این توصیف می‌توان انواع آزمون‌های تافل را این‌گونه معرفی کرد:

  • آزمون (TOEFL iBT (Internet Based
  • آزمون (TOEFL PBT (Paper Based TOEFL

در ادامه هر یک از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

آزمون (TOEFL iBT (Internet Based

این آزمون در حال حاضر به‌عنوان رایج‌ترین آزمون تافل شناخته می‌شود که نحوه برگزاری آن به‌صورت اینترنتی است. از این رو شما می‌توانید از هر جای دنیا ثبت‌نام کرده و در آن شرکت کنید.

تافل IBT حدود ۱۸ سال سابقه دارد که پیش از مهاجرت و در حین تکمیل مدارک خود می‌توانید در این آزمون به‌صورت اینترنتی شرکت کنید تا از سوی ETS به عنوان مرکز برگزار کننده آزمون، نتایج شما اعلام شود.

تا چند سال گذشته این روش با وجود اینترنتی بودن در مراکز خاصی برگزار می‌شد اما از سال ۲۰۲۱ با شیوع ویروس کرونا، آزمون TOEFL iBT Home edition معرفی شد که بر این اساس می‌توانید هنگامی که در خانه هستید نیز در آزمون شرکت کنید. 

این امتحان دقیقا مشابه با آزمون اصلی است و یک سیستم نظارت بر آن از طریق شخص یا Proctor در طول فرآیند امتحان پیش‌بینی شده است.

بخش‌های آزمون TOEFL iBT 

آزمون تافل به‌صورت کلی امتحانی استاندارد و جامع است که تمامی مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از این‌رو شما در بخش‌های جداگانه، به سوالات چهار مهارت listening، speaking، writing و reading پاسخ می‌دهید.

زمانبندی آزمون نیز در هر مهارت به‌صورت زیر است:

  • مهارت speaking در مدت ۱۶ دقیقه 
  • مهارت Listening در ۳ بخش با مدت زمان حدودا ۳۶ دقیقه 
  • مهارت  Reading در مدت ۳۶ دقیقه 
  • مهارت writing در مدت ۲۹ دقیقه 
  • خرید کتاب TOEFL(تافل) ـ بوک کند

آزمون (TOEFL PBT (Paper Based TOEFL

نوع دیگر آزمون تافل که با عنوان TOEFL PBT شناخته می‌شود، آزمونی است که در حال حاضر کاربرد چندانی ندارد. این تست در واقع به‌صورت کاغذی برگزار می‌شود و پیش از معرفی آزمون TOEFL iBT کاربرد داشت. اما در حال حاضر در بین کشورهای مختلف برای مهاجرت تحصیلی یا شرکت در دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی کاربرد چندانی ندارد. 

نحوه برگزاری آزمون تافل

مدت زمان برگزاری این آزمون حدود  ۳/۵ ساعت است که پس از برگزاری در مهارت‌های مختلف در ساعت دوم، ۱۰ دقیقه فرصت استراحت برای شما در نظر گرفته می‌شود. اما به‌طور کلی تمامی مهارت‌ها را در یک روز آزمون خواهید داد.

برای ثبت نام در آزمون تافل شما باید از طریق سایت ETS اقدام کنید. به همین منظور در بخش TOEFL پس از ثبت نام و ورود اطلاعات، زمان و محل آزمون را مشخص کنید. در نهایت نیز اقدام به پرداخت هزینه آن نمایید. البته برای پرداخت نیاز به حساب بانکی بین‌المللی مانند PayPal , MasterCard و غیره دارید.

اگر قصد حضور در مراکز مشخص شده را دارید، این نکته را به خاطر داشته باشید که ظرفیت این مراکز محدود است و در نتیجه باید زودتر ثبت نام کنید. 

در صورتی که ظرفیت مراکز تکمیل نشده باشد، می‌توانید تا ۷ روز پیش از برگزاری آزمون، ثبت نام کنید. ثبت نام با تاخیر نیز مشمول هزینه بیشتر خواهد شد که علاوه‌بر مبلغ اصلی باید ۴۰ دلار اضافه پرداخت کنید.

نحوه ارزیابی آزمون تافل

آزمون TOEFL، تسلط شما را در مهارت‌های چهارگانه می‌سنجد که برای هر مهارت حداکثر نمره کسب شده ۳۰ در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک نمره کلی به عنوان نتیجه آزمون اعلام می‌شود که در واقع میانگین نمره‌های کسب شده به شمار می‌رود که حداکثر آن ۱۲۰ است.

در بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز عملی میانگین نمره درخواستی بین ۹۰ تا ۱۰۰ است. گرچه برخی از مراکز علمی ممکن است حد نصابی کمتر یا بیشتر اعلام کنند.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها، علاوه‌بر نمره اصلی، نمره تک تک مهارت‌های شما را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و برای آن‌ها نیز حدنصاب در نظر می‌گیرند.

در نهایت نتیجه امتحان در ایمیل برای شما ارسال می‌شود که حاوی نسخه الکترونیکی آن است. در صورتی که تقاضای نسخه چاپی را هم داده باشید، برای شما ارسال خواهد شد. در صورتی که بیش از یک نسخه چاپی نیاز داشته باشید، می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتر یعنی ۲۰ دلار یک نسخه دیگر نیز دریافت کنید.

هزینه و اعتبار آزمون

هزینه آزمون تافل در هر کشور متفاوت است. این هزینه در ایران حدود ۲۴۵ دلار است که در واقع صرفا مربوط به هزینه ثبت نام می‌شود. البته این هزینه با توجه به زمان ثبت نام شما و سایر شرایط متغیر است. برای مثال هزینه ثبت‌نام دیرهنگام و زودهنگام تفاوت دارد. 

در نتیجه بهتر است، زودتر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در برخی شرایط جریمه برای شما در نظر گرفته می‌شود برای مثال اگر بخواهید پس از انتخاب تاریخ و ثبت نام نهایی تاریخ آن را تغییر دهید یا به‌طور کلی کنسل کنید باید حدود ۶۰ دلار جریمه پرداخت کنید.

مدت اعتبار آزمون نیز برای دو سال از زمان اعلام نتیجه است. از این‌رو پس از منقضی شدن این تاریخ، مدرک شما اعتباری ندارد و در صورت نیاز باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

منابع شرکت در آزمون تافل

با توجه به اعتبار بالای این آزمون و استاندارد بودن آن، برای ثبت نام شرکت باید بالاتر از سطح پیشرفته باشید و به عبارت دیگر بخواهید مدرکی برای تسلط خود به زبان انگلیسی را دانشگاه یا مرکز مورد نظر خود ارائه دهید.

اگر در سطوح پیشرفته مشغول خواندن زبان هستید یا قصد دارید در آینده این آزمون را بدهید، حتما باید منابع معتبر را مطالعه کنید. چرا که نیاز دارید تا زبان انگلیسی را به‌صورت همه جانبه آموزش ببینید.

در این زمینه منابع معتبر زیادی وجود دارد که با توجه به اهداف آموزشی خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. برخی از این منابع تمامی مهارت‌ها را به‌صورت همه جانبه پوشش می‌دهند، در عین حال برخی دیگر به صورت جداگانه مهارت‌های چهارگانه شما را ارتقا می‌دهند.

در مجموعه تخصصی کتاب‌های زبان خارجی بوک کند می‌توانید تمامی کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی را به‌صورت آنلاین و با تخفیف ویژه سفارش دهید.

جمع‌بندی

آزمون تافل یکی از قدیمی‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود که برای سنجش تسلط زبان متقاضیان غیرانگلیسی زبان به شمار می‌رود.

این آزمون چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بیشترین کاربرد آن برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف است. 

نمره در نظر گرفته برای آزمون ۱۲۰ است که مجموع نمرات چهار مهارت اصلی است. با این توصیف که هر مهارت ۳۰ نمره دارد. معمولا در مراکز علمی نمرات ۹۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود و البته برخی از مراکز عملی در هر مهارت نیز نصاب جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر این آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و حتی می‌توانید از خانه نیز در آن شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =