مجله بوک کند

تافل بهتر است یا آیلتس، بررسی تفاوت های آزمون آیلتس و تافل

تفاوت آزمون آیلتس و تافل

اگر به هر دلیلی قصد دارید مهارت های خود در زبان انگلیسی را اثبات کنید، لازم است که در آزمونی معتبر شرکت نمایید. آزمون آیلتس و تافل، دو گزینه محبوب و معتبر هستند که توسط اغلب افراد انتخاب می شوند. بسیاری از افراد زمانی که تصمیم به شرکت در آزمون زبان می گیرند، نمی دانند تافل بهتر است یا آیلتس؟ تفاوت آزمون آیلتس و تافل چیست؟ و… از این رو ما تصمیم مقاله ای از سایت بوک کند را به بررسی تفاوت های آزمون آیلتس و تافل اختصاص دهیم.

IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System به معنی سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است. این آزمون مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن شما به زبان انگلیسی را بررسی می کند.

آزمون تافل به صورت مبتنی بر اینترنت برگزار می شود و به عنوان TOFL iBT شناخته می شود. آزمون تافل مانند آزمون آیلتس مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن شما را بررسی می کند. البته تمرکز این آزمون بیشتر بر روی بررسی توانایی برقراری ارتباط در یک محیط آموزشی می باشد.

تافل بهتره یا آیلتس

تفاوت های عمومی آزمون تافل و آیلتس چیست؟

آزمون تافل و آیلتس شباهت ها و تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند. به طور کلی می توان گفت محتوا این آزمون ها تا حد بسیاری شبیه به هم هستند اما نوع برگزاری آن ها، زمان، نمره دهی و… آن ها با یک دیگر متفاوت است. از آنجا که ما این مقاله را با هدف بررسی تفاوت های آزمون آیلتس و تافل نوشته ایم، در ادامه تنها به بیان تفاوت های این دو آزمون زبان می پردازیم.

تفاوت آیلتس و تافل در نوع برگزاری

تفاوت آیلتس و تافل در نوع برگزاری

آزمون تافل یک آزمون کاملا مبتنی بر رایانه است و شما در این آزمون با فردی مواجه نمی شوید. اما آزمون آیلتس چنین نیستند. بخش های خواندن، نوشتن و گوش دادن آزمون آیلتس در یک جلسه حضوری انجام می شود. همچنین برای شرکت در آزمون اسپیکینگ آیلتس شما باید به صورت حضوری با فردی به عنوان امتحان گیرنده رو به رو شوید. آزمون بخش اسپیکینگ آیلتس می تواند یک هفته بعد یا یک هفته قبل از شرکت در بخش های دیگر این آزمون انجام شود.

علاوه بر این اکثر سوالات تافل چند گزینه ای هستند و اگر نیاز به نوشتن باشد، در این آزمون از شما خواسته می شود که از کیبورد استفاده کنید. در حالی که آزمون آیلتس به صورت حضوری برگزار می شود و شما مجبور هستید پاسخ ها را به صورت دست نویس، پاسخ دهید.

تفاوت آیلتس و تافل در مدت زمان آزمون و نمره دهی

آزمون آیلتس در دو مرحله انجام می شود. یک مرحله برای شرکت در بخش های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ که حدود 3 ساعت طول می شود. یک مرحله هم برای شرکت در آزمون اسپینگ که یک جلسه مکالمه 11 تا 14 دقیقه ای با ممتحن است. اما آزمون تافل در یک مرحله به مدت 4 ساعت انجام می گردد. البته در این مدت به شما زمانی برای استراحت نیز داده می شود.

از نظر نمره دهی نیز آزمون آیلتس از سیستم نمره دهی 1 تا 9 در هر بخش استفاده می کند. در نهایت میانگین نمرات 4 بخش این آزمون محاسبه و به نزدیک ترین عدد گرد می شود و در نهایت به عنوان نمره نهایی شما اعلام می شود. آزمون تافل از سیستم امتیاز بندی 0 تا 120 استفاده می کند. هر یک از چهار بخش این آزمون دارای 30 امتیاز هستند و نمره نهایی شما با توجه به مجموع امتیازتان در هر بخش اعلام می گردد.

مقایسه بخش های مختلف دو آزمون آیلتس و تافل

قایسه بخش های مختلف دو آزمون آیلتس و تافل

نحوه سوالات، موضوعات و… آزمون آیلتس و تافل با یک دیگر متفاوت است. اگر بخواهیم کلی بگوییم شما برای شرکت در آزمون تافل به یک تفکر تحلیلی نیاز دارید. زیرا سوالات هر بخش از در آزمون تافل گزینه ای هستند و شما برای تشخیص تفاوت و ارزیابی هر یک از گزینه ها باید به تحلیل بپردازید. این در حالی است که برای موفقیت در آزمون آیلتس به مهارت هایی مانند حافظه قوی، درک وسیع و… نیاز دارید تا بتوانید به سوالات مختلف تستی، جای خالی، تشریحی و… پاسخ دهید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش ریدینگ (reading)

بخش ریدینگ هر دو آزمون شباهت های بسیاری به یک دیگر دارند. آزمون ریدینگ تافل شامل 3 تا 5 بخش است و شما موظف هستید در طی 20 دقیقه سوالات این بخش ها را که بصورت چهار گزینه آی‌وست هستند پاسخ دهید. این بخش در آزمون آیلتس از محتوای آکادمیکی که احتمالا در یک کلاس درس با آن ها مواجه خواهید شد، گرفته شده است.

آزمون ریدینگ آیلتس نیز از 3 بخش تشکیل شده و شما تقریبا همان قدر زمان دارید تا به سوالات موجود در این بخش که نوع سوالات نیز متنوع‌ بوده و به صورت جای خالی، چندگزینه ای، صحیح و غلط و یا انتخاب عنوان برای برخی پاراگرافها می‌باشد را پاسخ دهید. موضوعات بخش ریدینگ این آزمون نیز طیف گسترده ای از موضوعات را شامل می شود.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش لیسنینگ (listening)

تفاوت آیلتس و تافل در مدت زمان آزمون و نمره دهی

 

از آنجا که آزمون تافل تمرکز ویژه ای بر روی محیط آموزشی دارد، در بخش لیسنینگ برای شما قسمتی از سخنرانی استادی در کلاس

 

دانشگاه یا مکالمه هایی که در محوطه دانشگاه ممکن است انجام شود، پخش می کند. شما می توانید از آن یادداشت برداری کنید و با توجه به یادداشت هایتان به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهید. این بخش آزمون تافل عموما بین 40 تا 60 دقیقه طول می کشد.

این در حالی است که در آزمون آیلتس ممکن است مکالماتی با طیف گسترده ای از موضوعات برای شما پخش شود. در این آزمون شما به مکالمات ضبط شده گوش می دهید و در این حین به طیف مختلفی از سوالات پاسخ می دهید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش رایتینگ (writing)

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش رایتینگ (writing)

در بخش رایتینگ آزمون تافل می توانید متن خود را تایپ کنید اما در آزمون آیلتس موظف هستید متن خود را به صورت دست نویس بنویسید.

در آزمون تافل در بخش رایتینگ از شما دو چیز خواسته می شود:

  • مقاله ای طی 5 پاراگراف بنویسید که بین 300 تا 350 کلمه باشد.
  • بخش گزیده از متن یا سخنرانی را یادداشت کنید.

در آزمون آیلتس نیز از شما دو نوع رایتنگ خواسته می شود.

  • در بخش آکادمیک با توجه به جدول، نمودار یا تصاویری که در اختیارتان گذاشته شده، یک متن 150 تا 225 کلمه ای بنویسید. در بخش جنرال نیز از شما خواسته می شود که نامه ای بنویسید و موضوعی را درخواست دهید و یا به سوالاتی جواب دهید.
  • موضوعی به شما داده می شود و شما باید یک دیدگاه یا یک استدلال را با توجه به سبک نوشتاری خاصی ارائه دهید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش اسپیکینگ (speaking)

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش اسپیکینگ (speaking)

آزمون اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری با ممتحن در مدت 11 تا 14 دقیقه برگزار می شود. اما در آزمون تافل شما به 6 سوال در میکروفون پاسخ می دهید و بعدا پاسخ های شما توسط یک گروه 6 نفره از داوران مورد بررسی قرار می گیرد. پاسخ دهی به این 6 سوال عموما 20 دقیقه زمان می برد.

در واقع نمره اسپینگ آیلتس شما با توجه به نظر ممتحن مشخص می شود اما نمره اسپیکینگ آزمون تافل شما با توجه به نظر 6 داور اعلام می گردد.

نکته مهمی که در بخش اسپیکینگ این آزمون ها وجود دارد این است که در آزمون آیلتس می توانید به لهجه های مختلف انگلیسی صحبت کنید (البته مخلوطی از لهجه ها مورد قبول نیست) اما در آزمون تافل تنها لهجه انگلیسی آمریکایی مورد قبول واقع می شود.

تافل یا آیلتس، کدام یک آسان تر است؟

آزمون تافل یا آیلتس

 

به طور قطعی نمی توان پاسخی به این سوال داد ولی با توجه به چند نکته می توان گفت آزمون آیلتس برای اکثر افراد آسان تر از آزمون تافل است.

علت اینکه می گوییم آزمون آیلتس آسان تر از آزمون تافل می باشد این است که:

  • آزمون آیلتس در دو مرحله انجام می شود اما آزمون تافل در یک مرحله طولانی برگزار می گردد.
  • آزمون آیلتس به صورت دست نویس و مبتنی بر کاغذ برگزار می گردد و از این رو فرد امتحان دهنده می تواند زیر نکات مهم خط بکشد.
  • بخش لیسنینگ آیلتس از آنجا که می توانید در حین گوش دادن، پاسخ دهید، نسبت به بخش لیسنینگ آزمون تافل آسان تر است.
  • آزمون آیلتس با موضوعات روزمره و واژگان پر کاربرد در آن ها استفاده می گردد اما در آزمون تافل شما با موضوعات دانشگاهی و مکالماتی که تنها در این محیط ممکن است انجام شوند، مواجه می شوید.
  • و…

مدرک تافل یا آیلتس؟ کدام معتبر تره؟

مقایسه آزمون تافل و آیلتس

هر دو آزمون آیلتس و تافل آزمون های معتبر و شناخته شده ای در سطح جهان می باشند. از این رو نمی توان گفت

مدرک تافل معتبر تره یا آیلتس چرا که هر دو این دو آزمون ها از اعتبار قابل توجهی برخودار هستند.

اگر قصد اخذ پذیرش از دانشگاهی را دارید، باید ببینید که در دانشگاه مورد نظر شما کدام آزمون مورد قبول واقع می شود. در غیر این صورت شما می توانید با شرکت در هر یک مهارت خود در زبان انگلیسی را به موسسات و سازمان های مختلف اثبات نمایید.

تافل یا آیلتس برای چه کشورهایی بهتر هستند؟

آزمون آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی بریتانیایی است و آزمون تافل یک آزمون زبان انگلیسی آمریکایی است. از این رو اگر به کشورهایی مهاجرت می کنید که در آن ها از زبان انگلیسی بریتانیایی استفاده می گردد، توصیه می شود در آزمون آیلتس شرکت کنید. اگر هم به کشوری مهاجرت می کنید که در آن انگلیسی آمریکایی استفاده می شود، در آزمون تافل شرکت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =