مجله بوک کند

آزمون آیلتس سخت تر است یا تافل؟

خرید کتاب تافل(TOEFL)_بوک کند

تمامی کسانی که قصد مهاجرت و اخذ ویزای کاری یا تحصیلی را دارند، یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، شرکت در یکی از آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی و دریافت مدرک آیلتس یا تافل است. مدارکی که در تمامی کشورها معتبر است و می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز علمی یا مراکز شغلی از آن استفاده کنید. اما یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیلتس سخت تر است یا تافل؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات، بخش‌های مختلف امتحان تافل یا آیلتس را بررسی خواهیم کرد.

آیلتس یا تافل کدام بهتر است؟

با وجود اینکه در کشورهای مختلف، هر یکی از آزمون‌های تافل یا آیلتس اعتبار بیشتری دارد ولی تقریبا در تمامی کشورها هر دو آزمون به رسمیت شناخته شده است. برای مثال آزمون تافل بیشتر در کشور آمریکا و آزمون تافل در کشورهایی مثل استرالیا و انگلیس معتبر است. اما این بدان معنا نیست که برای مهاجرت کاری یا تحصیلی به آمریکا نمی‌توانید در آزمون آیلتس شرکت کنید یا اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های اروپایی را دارید، آزمون تافل برای آن‌ها اعتباری ندارد. بلکه تقریبا در تمامی کشورها هر دو آزمون دارای اعتبار بالایی هستند.

در نتیجه شما با توجه به شرایط و هدف خود باید آزمون مناسب را انتخاب کنید. بنابراین برای پیدا کردن یک دید کلی در پاسخ به این سوال تافل بهتر است یا آیلتس، پیش از مطالعه منابع و شرکت در آزمون موارد زیر را بررسی کنید.

مقایسه کلی تافل و آیلتس

برای اینکه متوجه شوید کدام آزمون بهتر است، چاره‌ای جز مقایسه آیلتس و تافل نخواهید داشت. اولین موردی که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید تافل بهتر است یا آیلتس، اطلاعات کلی در رابطه با این دو آزمون در قالب یک مقایسه است. با این توضیح که هر دو آزمون به دو صورت آنلاین و کاغذی برگزار می‌شوند ولی در امتحان آیلتس تمامی مهارت‌ها در یک روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند ولی در تافل سه مهارت listening، writing و reading در یک روز و مهارت speaking در یک روز دیگر است. در آیلتس speaking توسط ممتحن خواهد بود ولی در تافل شما فایل را ضبط کرده و سپس برای مرکز برگزارکننده آزمون ارسال می‌کنید.

خرید کتاب آیلتس(IELTS)_بوک کند

نحوه ارزیابی آن‌ها نیز به این صورت است که در تافل حداکثر نمره هر مهارت ۳۰ است که در مجموع ۱۲۰ نمره می‌شود اما در آیلتس حداکثر نمره ۹ است و مجموع نمرات نیز میانگینی از همه مهارت‌ها و حداکثر نمره ۹ خواهد بود.

تاثیر دانشگاه در سختی آزمون

بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مدرک هر دو آزمون اعتبار دارد و برای مثال اگر شما مدرک تافل داشته باشید و دانشگاه مورد نظر آزمون آیلتس را مبنای سنجش زبان قرار داده باشد، نمره آزمون شما معادل‌سازی می‌شود. برای مثال اگر یک دانشگاه آمریکایی برای پذیرش حد نصاب نمره ۸۵ تافل یا ۷ آیلتس را اعلام کرده باشد، بدیهی است که گرفتن نمره ۸۵ تافل راحت تر از آیلتس ۷ است. یا اگر دانشگاه استرالیایی مبنای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نمره ۹۵ تافل یا ۶/۵ آیلتس اعلام کند، گرفتن نمره ۶/۵ ساده‌تر از ۹۵ تافل است.

بررسی مهارت‌های مختلف

یکی دیگر از مواردی که تعیین می‌کند آیلتس بهتر است یا تافل، توجه به نحوه برگزاری آزمون در مهارت‌های ۴ گانه است. در واقع نه تنها روش ارزیابی و نمره‌دهی در این آزمون‌ها با هم متفاوت است بلکه نحوه طرح سوالات نیز با هم تفاوت دارد. در ادامه برای بررسی اینکه آیلتس سخت تر است یا تافل این دو آزمون را در ۴ مهارت listening، speaking، writing و reading مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

1- مهارت Reading

در مورد اینکه در مهارت reading، تافل راحت تر است اختلاف نظر وجود دارد. چرا که ویژگی‌های مختلفی باعث می‌شود که در برخی از بخش‌ها، تافل سخت‌تر باشد و در مواردی نیز آیلتس سخت‌تر به نظر برسد که این موارد به مهارت شما در reading بستگی دارد. 

با این توضیح که یکی از دلایلی که آیلتس در مهارت درک مطلب سخت‌تر است، این موضوع بیان شده که در آیلتس از موضوعات پراکنده و گسترده‌ای استفاده می‌شود و نحوه طرح سوالات نیز به‌صورت جای خالی، چند گزینه‌ای و غیره است. این در حالی است که در تافل موضوعات متن‌ها آکادمیک و در چند موضوع مشخص هستند و تمامی سوالات به‌صورت چهار گزینه‌ای طراحی شده‌اند. البته تافل از این جهت سخت‌تر به‌نظر می‌رسد که کلمات آن با توجه به موضوعات آکادمیک تخصصی‌تر و علمی‌تر هستند. ضمن اینکه سوالات مفهومی‌تری نسبت به آیلتس دارد.

۲- مهارت Listening

در پاسخ به اینکه تافل یا آیلتس کدام راحت تر است، باید مهارت Listening را مورد ارزیابی قرار داد. این مهارت در آیلتس از این جهت سخت‌تر است که مهارت شنیداری در این آزمون با لهجه‌های مختلفی مثل استرالیایی، بریتانیایی، آمریکایی خواهد بود که ممکن است زبان آموز به تمامی آن‌ها آشنایی نداشته باشد. این در حالی است که در تافل فقط از لهجه آمریکایی استفاده می‌شود. همچنین نحوه پاسخ دادن به سوالات به این صورت است که آزمون دهنده باید بلافاصله پس از شنیدن جواب سوالات را بنویسد که در صورت داشتن غلط املایی یا ناخوانا بودن، نمره را از دست می‌دهد اما در آزمون تافل سوالات چهار گزینه‌ای هستند و زبان آموز فرصت بیشتری برای پاسخ دادن دارد.

از چند جهت نیز آزمون تافل در مهارت شنیداری سخت‌تر است. با این توضیح که سرعت مکالمات در تافل بیشتر از آیلتس است و ممکن است در هنگام شنیدن متوجه برخی از جملات نشوید. موضوعات تافل علمی و تخصصی هستند و فایل شنیداری ابتدا برای شما پخش می‌شود و باید آن را به‌خاطر بسپارید سپس به سوالات پاسخ دهید که این روش باعث می‌شود، برخی از پاسخ‌ها را فراموش کنید.

۳- مهارت Speaking

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در دو آزمون تفاوت زیادی با هم دارد و در این مورد که تافل سخته یا آیلتس تاثیرگذار است، مهارت speaking شماست. در آیلتس، فرد امتحان گیرنده مقابل شماست و در این شرایط ممکن است باعث استرس زیادی شود، ضمن اینکه نمره‌دهی هر شخصی سلیقه خود را دخیل می‌کند اما در تافل پاسخ‌های شما به هر سوال توسط یک نفر بررسی خواهد شد. ضمن اینکه در آیلتس شما باید به‌طور هم‌زمان در مورد یک موضوع ایده‌پردازی کرده و از کلمات و عبارات مناسب و پیشرفته استفاده کنید. در حالی‌که در آزمون تافل موضوعات آکادمیک را قبلاً مطالعه کرده‌اید و می‌توانید از جملات و خلاصه همان متن‌ها استفاده کنید.

اما تافل از این جهت سخت‌تر است که در زمان تعیین شده باید صحبت کنید و اگر speaking شما چند ثانیه عقب بیفتد سیستم آن را ضبط نخواهد کرد. همچنین متن آن بسیار تخصصی است که برای بسیاری از زبان آموزان مشکل است.

خربد کتاب تافل(TOEFL) _ بوک کند

۴- مهارت Writing

در نهایت برای بررسی اینکه تافل آسان تر است یا آیلتس مهارت writing را نیز بررسی می‌کنیم. آزمون آیلتس از این جهت سخت‌تر است که بخش‌های مختلفی مثل غلط املایی یا گرامری باعث کم شدن نمره شما می‌شود اما در تافل سخت‌گیری کمتری وجود دارد. همچنین جمله‌بندی‌ها در آیلتس باید ساختار پیچیده‌تری داشته باشند اما در تافل جملات ساده‌تر قابل قبول است.

در عین حال تافل در این مهارت از این جهت سخت‌تر است که در بخش writing شما باید در reading و listening نیز مهارت کافی داشته باشید چرا که اگر متوجه این بخش‌ها نشوید، نمی‌توانید متن را هم بنویسید. همچنین مدت تافل برای writing کمتر از آیلتس است، در حالی که میزان کلمات آن بیشتر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

تافل و آیلتس به‌عنوان دو آزمون معتبر و معروف برای سنجش سطح زبان انگلیسی شما طراحی شده‌اند که هر یک از آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. در نتیجه پاسخ به این سوال که آیلتس راحت تر است یا تافل چندان ساده نیست. چرا که همه چیز به شما بستگی دارد.

مهارت‌های شما در بخش‌های مختلف زبان انگلیسی، کشور مقصد، هدف مهاجرت (کاری یا تحصیلی)، هدف از شرکت در آزمون و موارد بسیار دیگری تعیین می‌کند که تافل بهتر است یا آیلتس و کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است.

چرا که به‌طور کلی نمی‌توان گفت که کدام آزمون ساده‌تر است بلکه با توجه به موارد مختلف میزان سخت یا آسان بودن آزمون‌ها به شما و شرایطی که دارید، وابسته است. در نتیجه پیش از شرکت در هر آزمون شرایط خود و دانشگاه و کشور مورد نظرتان را بسنجید سپس در آزمون شرکت کنید.

اما آمادگی در هر آزمون نیاز به مطالعه منابع آن خواهید داشت که منابع هر یک از آن‌ها کاملاً تخصصی و متفاوت از دیگری است. شما می‌توانید منابع آزمون تافل یا کتاب‌های آیلتس و سایر کتاب‌های تخصصی زبان انگلیسی را به‌صورت آنلاین از سایت بوک کند سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 5 =